Betyder cloud computing demokrati i it-beslutningsprocessen?

I går havde jeg fornøjelsen af at deltage i OVUMs (Butler Groups) Master Class om cloud computing. Meget godt kan man sige om OVUMs meget pragmatiske og afslappede tilgang til dette super-hypede begreb. På den anden side er de slet ikke blinde for de forretningsmæssige gevinster, der kan være i teknologien. Nok om det for nu.

Men ét budskab, der virkelig overraskede mig, var idéen om, at cloud computing er med til at demokratisere beslutningsprocesserne på it-området i virksomheder og organisationer. Pointen er, at fordi det er så nemt at ’shoppe’ it-løsninger i skyen, bliver it-afdelingerne tvunget til at lytte til brugernes behov og indrette it-investeringerne efter demokratiske principper. Vel vidende, at demokrati også af og til indebærer endeløs palawer, beslutningsprocesser udstrukket ad infinitum og uklare mandater.

Parallelen er til den gang, pc’erne kom på markedet. Først ville it-afdelingerne ikke røre ved dem. Det var noget slutbrugerfims, som ville gå over, og så ville brugerne vende tilbage til de gode og trofaste mainframes og grønne eller gule bogstaver på sort baggrund (eller omvendt). Og sådan gik det som bekendt ikke. Da det var så let for brugerne, f.eks. i form af enkeltstående forretningsenheder, selv at skaffe udstyr, gjorde de det bare, og så blev it-afdelingen gradvist tvunget til at engagere sig.

Og således også med cloud computing: fordi en hvilken som helst forretningsenhed, projektgruppe – ja, engageret udvikler, selv kan shoppe en virtuel server på Amazon, en udviklingsplatform på Azure eller en applikation hos … nå ja, en anden leverandør med A, så er it-afdelingen nødt til at lytte til deres ønsker og behov, hvis de fortsat vil spille en rolle i forbindelse med it-beslutningsprocesserne.

Tankevækkende – meget tankevækkende. Vi lader idéen stå et øjeblik – og kommenterer den muligvis selv senere. Hvis der er nogen, der har en tanke, er den naturligvis velkommen!

Dansette