Cloud: IT-verdenens IKEA

Meget kan man sige om Karsten Fogh Ho-Lanng, men han er ikke bange for kontroversielle synspunkter og klare udmeldinger. Senest kunne man læse en noget frisk klumme i CW (nej, ikke CloudWatch, men ComputerWorld) på nettet om cloud computings betydning for forretningen.

Påstanden er, at hvad IKEA gjorde for møbelindustrien, Ryan-Air for luftfarten og Skype for telebranchen, vil cloud computing gøre ved it-branchen. Og nej, det handler ikke om enorme mængder af overskydende embalage, utilstedeligt lidt benplads og video transmitteret med 1 billede pr. minut. Det handler om masseproduktion af standardvarer, serviceydelser helt uden overflødige elementer (nogle ville sige uden service…) og en pris, der kraftigt konvergerer mod nul.

Ja, cloud computing er baseret på standardvarer, udstrakt grad af selvbetjening og stordrift, der giver væsentlige besparelser. Men nej, det vil ikke fuldstændigt omkalfatre it-branchen – ikke i de næste mange år i hvert fald. For al den dejlige it, cloud computing kan levere, skal styres, trimmes, overvåges, scaleres, integreres med øvrig it – og frem for alt: fyldes med forretningsapplikationer eller forretningsdata (hvis det er SaaS, vi taler om), og alt det kommer jo ikke ud af ingenting.

Wegnerstole produceres stadig, Thai Airlines reklamerer med et serviceniveau ikke mange jordbaserede hoteller kan matche – og der er stadig masser af kunder på god gammeldags kobber, hvor man faktisk kan høre, hvad der bliver sagt. Cloud computing har en uomtvistelig  berettigelse og en forretningsmodel, der vil spise meget store markedsandele de kommende 5-10 år, men når ‘the next big thing’ dukker op, og cloud bliver modent og til en integreret del af varekataloget, vil det nok vise sig, at der stadig er plads til både inhouse drift, ASP og traditionel outsourcing.

Dansette