Lukker it-afdelingen når det bliver skyet?

Gartner siger, at hver femte virksomhed ikke vil have en it-afdeling i 2012 – så stærkt vil udviklingen med cloud computing gå. I det hele taget lyder dommedagstrommerne massivt over in-house it-afdelinger og it-medarbejdere for tiden – alt sammen med henvisning til cloud computing. Og ja, det kan virke bekymrende, hvis man er intern it-medarbejder i dag, særligt, hvis man har ansvaret for virksomhedens serverdrift: hvad skal man så lave, når afdelinger og divisioner selv blot ved at vifte med Dankortet kan købe sig til it-ressourcer på nettet?

Ældre folk på egnen vil kunne huske ‘hypet’ omkring SOA i slutningen af det sidste årtusinde: nu skal forretningen selv til at bygge sin it-understøttelse, blot ved at vælge den nødvendige funktionalitet fra den store gule ‘telefonbog’ over webservices på nettet – så var der slet ikke brug for at udvikle og vedligeholde egne systemer mere…

Så galt gik det af mange grunde ikke, blandt andet fordi forretningen ikke havde kompetencerne, fordi udbuddet af webservices var – og fortsat er – yderst begrænset, og ikke mindst fordi forretningen ikke ønskede at løbe de risici, der er forbundet med at lade ‘vildt fremmede’ håndtere ens data.

Meget af det samme gør sig gældende på cloud-området. Jo, hvis en afdeling eller et projekt ønsker at afprøve en ny applikation, der kan downloades i en 30-dages trial version, og som kræver f.eks. en standard Windows-server ‘out-of-the-box’, og hvis de kan liste Dankortet fra en af cheferne (det bliver nok i virkeligheden det sværeste…), så kan de da godt få etableret en server, de kan ‘lege’ med i en periode. Og ja, hvis de får overbevist samme (eller en anden) chef om, at de skal købe licensen til produktet, så kan det da godt være, det også sættes i produktion.

Men det vil være en stakket frist; først kommer brugerhåndteringen: hvem skal oprette brugere, resette passwords, når brugerne har glemt dem, og give den nødvendige support? Hvem skal løse problemer med produktet, når det gør ‘knuder’, f.eks. ved ugyldige datainput, utilsigtede sletninger eller uønsket adfærd i applikationen? Og hvem skal sørge for, at produktet kommer på fode igen, hvis det bliver hacket, fordi der ikke er nogen sikkerhed andet end produktets egen knyttet til?

Så skal det nok passe, at afdelingen eller projektet kommer til it-afdelingen og spørger, om ikke, de vil overtage produktet, måske integrere det i den eksisterende sikkerhedsmodel, herunder koble med AD eller anden tværgående autentificeringsløsning, forestå supporten og administrere brugerne, f.eks. via automatiske oprettelser osv.? Og måske integrere med eksisterende systemer i organisationen? Be’ om!?

Dette er naturligvis potentielle gøgeunger for it-afdelingerne. Lettere bliver det ikke, hvis en afdeling ‘køber ind’ på Software-as-a-Service-konceptet, f.eks. et CRM-system eller – oh dear – en e-mailløsning i skyen. Her er det ofte helt umuligt for it-afdelingen efterfølgende at gøre noget for at syndikere autentificering, integrere med eksisterende systemer og ændre på sikkerhedsmodellen; så er der bare supporten tilbage til brugerne, der på sigt nok ikke føler sig godt hjulpet af at stå helt udenfor organisationens øvrige it-infrastruktur.

I et kommende indlæg vil vi se på, hvilke opgaver, der bliver de helt centrale i fremtidens cloud-brugende it-afdelinger. Men lad os bare slå det fast med det samme: it-afdelingerne kommer ikke til at lukke i hobetal. Lad mig blot gætte på, at mange blandt den femtedel af virksomhederne, der ikke vil have en it-afdeling i 2012, heller ikke har det i 2010…

Dansette