Her er der en mand, der tør!

Image credit: Commonwealth Bank of AustraliaEndelig en mand, der tør! Denne herre er CTO, CIO og Group Executive hos Commonwealth Bank of Australia har slået sig og sin bank sammen med Bank of America og Deutsche Bank for i fællesskab at skabe en platform for fælles indkøb af it-teknologi.

Michael Harte, som han hedder, er godt irriteret over det ‘vendor lock-in’, også bankerne i vid udstrækning oplever hos deres teknologileverandører. I denne artikel i online magasinet Delimiter klager Harte over, at det faktisk ikke (længere) er de store leverandører, der driver udviklingen hen imod real-time services og mere præcis forbrugsafregning. Der er stadig for meget bureaukrati og for stor afhængighed af ‘faste indtægter’ hos leverandørerne, mener Harte.

Hvad han og banken har besluttet er både at dele ud af teknologi og løsninger, de internt har fundet ud af, kan reducere omkostningerne til infrastrukturen, og prøve at enes med to andre store banker om principper for dataopbevaring og databehandling, som de respektive bankers hjemlige kontrolmyndigheder derefter kan vurdere og trygprøve.

Konkret om cloud computing udtrykker Harte frustration over, at den form for teknologi (og forretningsmodel) i stor udstrækning går bankernes næse forbi, fordi de er tvunget til at anvende forældede principper i deres it-drift. Kunne nogle fælles standarder anvendes til at løse op for dette og muliggøre f.eks. community clouds eller egentlige public clouds, der kunne anvendes af bankerne – måske endda med fælles services til deling, hvor de ikke understøtter egentligt differentierende processer – kunne en omkostningsreduktion både betyde bedre priser for forbrugerne og et større pres på de traditionelle teknologileverandører om at komme ‘ind i kampen’.

2 kommentarer til “Her er der en mand, der tør!”

  1. Bjarne Schjølin siger:

    Den beskrevne forretningsmodel, hvor en kunde deler it-infrastruktur og viden og forretningsprocesser med det jeg formoder reelt er konkurrenter, er næppe vejen frem? Der er vel ikke ret stor succes for en model der bygger på at konkurrerende virksomheder i samme branche skal gå sammen for at sikre cloud-services for sin branche? Men ideen om ‘community’-clouds er HELT rigtig – det er LEVERANDØRERNES ansvar at opbygge dem. DET er vinderne i kampen om cloud-markedet. Det er vel ret enkelt: starten kunne være at traditionelle leverandører af branche-løsninger lægger deres løsninger ud i skyen, og tilbyder brancheløsninger via skyen? Men: disse brancheløsnings leverandører er tilbageholdende, fordi cloud computing er licens- og konsulentydelses kannibalisme :-)det ødelægger deres forretning, når de sidder og stirrer sig blinde på deres licensoptællings-regneark, at tilbyde kunderne billigere fællesservices – leverandørerne må helt ændre prismodellen de går til markedet med, dvs. sænke priserne på deres sw-licenser. Dertil kommer, at den ‘del-og-hersk’ (rettere ‘del-og-pluk kunderne’) strategi mange traditionelle leverandører anvender, hvor de opretholder et stort konsulentkorps, der skaber stor forretning på at lave de samme specialtilreninger for hver kunde. De leverandører der har forstået kundernes behov for branceorienterede cloud-services løber med markedet i konkurrrencens mulm og mørke, hvis de tilbyder services der reelt er et alternativ. Funktionalitetn i mange løsninger der understøtter del-processer er nemlig efterhånden så avanceret/differentieret, at mange virksomheder sagtens kan klare sig med standard-løsninger, leveret fra skyen. De ved det bare ikke (endnu). Så kære cloud leverandører: invester i at totalforsyne en stor, kompleks virksomhed med cloud-baserede services alene via standard cloud-løsninger: brug den som reference – og SÅ sker der noget! Det kan formindske it-budgettet i et økonomisk forpint europa med en imponerende faktor!
    Mvh Bjarne Schjølin

  2. ClausQ siger:

    @ Bjarne Schjølin

    PACTOR anvendes helt overvejende til at bistå kunderne med at vælge leverandører – ikke leverandørerne med at vælge kunder! 🙂 Derfor tog indlægget afsæt i kundernes handlemuligheder, og jeg tror da netop også, at de tre banker kan få det til at fungere sammen, fordi de stort set ikke har overlappende markeder.

    På den anden side: kunne man ikke forestille sig, at tilstrækkeligt visionære CIOer/CTOer faktisk kunne enes om at deles om de trivielle funktioner, og så konkurrere på det, der virkeligt tæller: gode produkter, service til kunderne, lave priser? Det ville da i hvert fald være forfriskende!

    Ja, det er helt rigtigt: leverandørerne kan nå meget langt ved at fokusere på de forretningsområder, hvor de er stærke indenfor veldefinerede ‘communities’, f.eks. brancher. Men det kræver som du ganske rigtigt påpeger en gentænkning af deres forretningsgrundlag: nu skærer vi ind til benet, sælger produktet én gang og tjener på volumen på tværs af kunderne.

    Mvh, Claus Qvistgaard

Dansette