Amerikansk bank bruger cloudleverandør til online banking

Den selv efter danske forhold relativt beskedne Sun National Bank i USA med ‘blot’ 70 afdelinger har ikke desto mindre klaret at få SMS-service og online adgang til egne bankoplysninger via f.eks. PDA’er og mobiltelefoner op at stå på fire måneder, bl.a. ved at vælge en cloudleverandør til at understøtte afviklingen. Læs historien her.

De har naturligvis ikke valgt en tilfældig leverandør, men derimod mFoundry, hvis infrastruktur og softwareprodukter allerede er vidt udbredte i bankverdenen i dag. Men det nye er altså, at de også stiller services til rådighed via skyen. Som vi tidligere har beskrevet det i indlægget om sikkerhed, er der meget fokus på standarder og audits i de brancher, hvor der stilles særlige krav til sikkerheden.

Derfor går Sun National Bank da også både efter en certificering (den amerikanske SAS70), og en kontrakt med mFoundry, der muliggør inspektion fra kundens side. Lige præcist dette forhold gør, at banken bevæger sig ind i gråzonen mellem ren cloud og mere traditionel hosting. For skal der kunne foretages inspektion, skal kunden vide, hvor programmel og data er, og leverandøren skal have en detaljeret oversigt over, hvem der har haft fysisk adgang til den underliggende hardware. Dette kan næppe lade sig gøre, hvis cloudleverandøren har driftscentre spredt over hele verden, og hvis der er fri transport mellem installationerne.

Men at Sun National Bank har demonstreret, at der er en pointe i relation til time-to-market på en ny selvbetjeningsløsning ved at anvende en cloudorienteret leverandør, virker troværdigt. Der er naturligvis også andre forhold, der skal være på plads: kunden skal vide, hvad man vil med løsningen, der skal være kendte grænseflader til den bagvedliggende infrastruktur, og der skal stå tilstrækkeligt med interne kompetencer klar til at løfte opgaven.

Dansette