“SQL Azure er ikke et mirakel” siger … Miracle

I denne artikel i Computerworld giver Martin Schmidt fra Miracle Microsofts cloud databaseplatform SQL Azure tørt på. Læs den før din it-chef/direktør! Martin har naturligvis fat i noget vigtigt, når det med database-som-en-service via cloud computing reelt ikke længere er muligt at udføre alle de traditionelle dba-opgaver i fuld udstrækning. Microsofts Azure evangelisten René Løhde forsvarer lidt halvhjertet kritikken i dette indlæg, hvor han lover flere værktøjer til performanceoptimering og monitorering.

På den anden side: det kan være svært at spå om, hvad fremtiden vil bringe for ærværdige discipliner som DBA’er… Går de samme vej som typograferne, som endte med at være en stærkt decimeret profession? Eller vil de opnå ny og mere hæder og værdighed gennem nye teknologier og værktøjer?

René har i hvert fald fat i en pointe, når det gælder transparencen i mange løsninger på markedet i dag. Her er databasen om ikke indbygget, så dog ofte ‘black box’ med meget begrænset optimeringsmulighed for brugerorganisationen. Og køber man et softwareprodukt ‘as-a-service’, er databasen og alt det andet kode bag brugergrænsefladen typisk helt lukket land. Skal man så være utryg? Ikke nødvendigvis. Mange leverandører af high end-løsninger monitorerer løbende kunders og egne installationer for at finde optimeringsmuligheder i forhold til databasetuning og anden performanceforbedring.

Og så er netop en teknologi som SQL Azure alligevel lidt ulden i kanten. Der er jo tale om den ‘nye’ dreng i klassen: platform-as-a-service. Og her er forretningsmodellen måske ikke helt færdigudviklet endnu. Med infrastructure-as-a-service kan man selv bestemme, hvad der skal lægges på infrastrukturen, hvordan softwaren skal monitoreres og optimeres, trimmes og tunes. Med software-as-a-service kan man være nogenlunde sikker på, at det er en del af leverandørens opgaveportefølje.

Men hvad med platform-as-a-service? Her er den applikationsnære monitorering, som dba’er og andre uundværlige profiler i en driftsafdeling udfører, blevet sværere, ja på nogle områder helt umulig, så hvad gør man så? Bygger en monitoreringsplatform oven på sin platform-as-a-service, parallelt med forretningsapplikationerne? Det kan nok ikke svare sig… Og mon ikke, flere gode dialoger som den i Computerworld og andre steder på sigt vil give bedre værktøjer, også i forhold til monitorering af SQL Azure-instanser?

– og så skal man jo heller ikke være helt blind for, at Miracle tjener en meget stor del af deres penge på relativt traditionelt DBA-arbejde… Hvis det marked er under pres fra cloud-leverandørerne – om ikke reelt så potentielt – er der en vis potentiel bias i vurderingen af et produkt som SQL Azure…

PS: Gartner – måske verdens mest anerkendte it-analysevirksomhed – kan også godt lave lidt gas ind imellem. Denne gang er det cloud computing som varm luft. Pointen er måske lidt svær at finde – bortset fra: stol ikke på konsulenter og leverandører – men ‘konverteringen’ af en gammel klassiker er morsom.

Én kommentar til ““SQL Azure er ikke et mirakel” siger … Miracle”

  1. […] en cloud platform. Samtidig konstaterede Banedanmark – lidt i stil med Miracles dba’er, som omtalt tidligere – at Microsoft godt kan forbedre lidt på administrerbarheden af deres […]

Dansette